4 SOFT SKILLS CRUCIAAL VOOR LEIDERSCHAP
Als het op leiderschap aankomt, kunnen soft skills uw dagelijkse activiteiten veel meer opslokken dan hard skills. De meest succesvolle leiders hebben niet alleen de technische aspecten van hun functie onder de knie maar ze beschikken ook over soft skills. We zouden een heleboel verschillende soft skills kunnen behandelen die waardevol zijn, maar bij Escape Room Vlaanderen hebben we onze leiders vooral op deze 4 gericht.
De 4 A's
Attitude (houding)
JE HOUDING ZET DE TOON VOOR HET GANSE TEAM. LAAT DAT EVEN ZINKEN.
Je humeur heeft invloed op het succes of falen van elk teamlid in het gebouw. Dat is een grote verantwoordelijkheid, maar je kunt het aan. Als je 199 geweldige dagen op je werk hebt en 1 vreselijke dag, wat is dan de meest memorabele? Ja, die 1 vreselijke dag. Het is niet eerlijk of leuk maar mensen herinneren zich meer de mislukkingen van hun leiders dan de successen. We weten dat iedereen slechte dagen heeft maar het is beter om een dagje vrijaf te nemen dan met een slechte houding een team te leiden.
Awareness (bewustzijn)
Zodra je een leidinggevende positie inneemt, wordt alles wat je zegt en doet onder de loep genomen. Ongeacht uw intenties, perceptie is het allerbelangrijkste.
PERCEPTIE IS REALITEIT, VOOR JOUW KLANTEN EN VOOR JOUW TEAM.
Jouw handelingen zullen nauwlettend in de gaten worden gehouden dus grijp die kans om geweldige klantentevredenheid voor je team te modelleren. Communiceer met zoveel mogelijk klanten terwijl je een teamleider bent en toon oprechte liefde voor de unieke personen die je bedrijf bezoeken. Geef anderen de verantwoordelijkheid en laat je team het voortouw nemen. In plaats van ertussen te komen en ontevreden klant een terugbetaling te bieden, begeleid je teamlid en geef hem de kracht om het zelf te doen. Ze vinden het leuk om de held te zijn en je krijgt invloed door te laten zien dat je gelooft in hun capaciteiten. Win-win!
Appreciation (waardering)
Als teamleider zou je mentaliteit moeten zijn: "Ik kijk niet over je schouder, ik steun je." Besteed meer tijd aan het zoeken naar teamleden die het goed doen en laat het ze dan ook weten i.p.v. op jacht te gaan naar degenen die het verkeerd doen.
Zoek naar manieren om uw waardering te tonen door dienend leiderschap te tonen. Hoeveel de teamleden van hun werk genieten wordt bijna volledig bepaald door de manier waarop hun leiders hen waarderen en dienen. Vrijwilliger voor de minder wenselijke taken. Als je niet zeker weet hoe je jouw team van dienst kunt zijn, vraag het dan gewoon! 'Heeft iemand een rustpauze nodig?' 'Mag ik je bidon voor je vullen?'
Adaptibility (aanpassingsvermogen)
TEAMLEIDERS MOETEN OP EEN OPMERKELIJKE MANIER FLEXIBILITEIT UITVOEREN.
Elke shift zal een nieuwe reeks uitdagingen opleveren, zoals het dekken van een teamlid dat vastzit in het verkeer, het voorkomen van een opstartfout en het bijna tegelijkertijd kalmeren van een ontevreden klant.
GEWELDIGE TEAMLEIDERS HOUDEN NIET VAN DRUK; IN FEITE GENIETEN ZE ER VAN.
Stressvolle situaties zijn een opwindende uitdaging - een kans voor jou om te schitteren (hoewel je dat krediet aan je team afwijst). Blijf koel, kalm en zelfverzekerd en je kunt elk probleem oplossen.